Konsumenci rozumieją wartość rodzinnych obiadów, ale mało kto może pozwolić sobie na ten rytuał więcej niż raz w tygodniu. Nawet wtedy nie zawsze znajdują czas na jego samodzielne przygotowanie. Glovo sprawdza, co Polacy jedzą na obiad z dowozem.
Jak wynika z badania „Czy Polacy wciąż kultywują tradycję wspólnych posiłków? Fakty na temat zwyczajów żywieniowych Polaków” przeprowadzonego na zlecenie Glovo, prawie 2/3 rodzin planuje wspólne posiłki, aby móc regularnie spotykać się przy stole i w miłej atmosferze celebrować obiad czy kolację. Wiedzą, że wspólne spożywanie posiłków ma wiele zalet: zaspokajając głód jednocześnie dbamy o dobre relacje, wzmacniamy więzi społeczne i poczucie przynależności. Problem w tym, że świat wyraźnie przyspieszył i coraz trudniej jest znaleźć czas na taką celebrację. Dlatego aż 90 proc. respondentów deklaruje, że wspólne posiłki spożywa (minimum) raz w tygodniu, tylko połowie z nich (46 proc.) udaje się to robić każdego dnia.
W sytuacji, gdy brakuje czasu (lub siły( na samodzielne przygotowanie posiłku, konsumenci decydują się na zamówienie obiadu z dowozem. Specjalizujące się w takich dowozach Glovo zapytało, jaki wówczas obiad zamawiają najczęściej.
Pizza i hamburgery
Królową menu z dostawą jest pizza. Z badania wynika, że aż 78 proc. Polaków zamawia właśnie to danie, a jak deklaruje 33 proc. badanych rodziców - na obiad najczęściej zamawiają dla dzieci pizzę margharitę.
Na drugim miejscu, ale daleko, daleko za pizzą plasują się hamburgery – wskazało je 30 proc. respondentów. Ciekawostką jest fakt, że uczestnicy badania z grupy wiekowej 18-24 lata częściej niż pozostałe grupy zamawiają makarony (36 proc.) oraz hamburgery (45 proc.).
Podium zamykają dania kuchni azjatyckiej – 25 proc. rodaków zleca ich dostawę. Klasyczne dania obiadowe znajdują się dopiero na czwartym miejscu, zamawia je co piąty Polak (21 proc.)
Jak wynika ponadto z badania, ponad połowa respondentów (58 proc.) deklaruje, że w ich rodzinie wszyscy starają się jeść zdrowo i jest to dla nich ważne – szczególnie osoby z przedziału wiekowego 55-64 lata (72 proc.). Większy odsetek, bo 61 proc. uczestników badania twierdzi, że jedzenie ma przede wszystkim sprawiać przyjemność – więc każdy członek rodziny je to, na co ma ochotę. Z kolei 38 proc. badanych posiadających dzieci lubi eksperymentować i poznawać nowe kuchnie i smaki.
Badanie wykonano w formie ankiety internetowej wspomaganej komputerowo (CAWI) w okresie od 27 czerwca do 6 lipca 2023 r. na próbie 2000 pełnoletnich Polaków